تبلیغات


آشنایی با آخر زمان و مهدویت ، ظهور و پس از آن - علامات ظهور
دعای عظم البلا
 
 
 
علامات ظهور

بیش از پانصد نشانه و بیشتر برای حضرت مهدی (عج) ذکر کرده اند که از آن میان ، پنج نشانه ، حتمی است که به طور یقین واقع می شوند و پس از واقع شدن آن ها ، حضرت مهدی (عج) ظهور خواهد فرمود. این پنج نشانه به گونه ای است که اگر آن ها واقع نشوند ، حضرت مهدی ظهور نخواهد کرد مگر پس از وقوع آن ها در حالی که سایر نشانه ها ، چه بسا واقع نشوند ولی حضرت حجّت ، ظهور بفرمایند.

نشانه های حتمی

حضرت صادق (ع) فذمودند : (( پنج نشانیه ی حتمی قبل از قیام قائم ، ظاهر می شود ، یمانی ، سفیانی صدای آسمانی ، فرو برده شدن در بیداء و کشته شدن نفس زکیه.))                  بحار الانوار،ج52،ص204

در روایت به جز این پنج نشانه ، علامات دیگری را هم ذکر کرده اند مانند روایتی که امام باقر (ع) نقل شده که فرمودند : (( قائم ظاهر نمی شود تا این که فتنه و سختی هایی اهل شهر ها را پیش آید ، می خواهند از آن شهر ها خارج شوند و کسی را طلب می کنند که آن ها را نجات دهد ولی ، او را نمی یابند.))                  بحار الانوار،ج52،ص271

حضرت علی (ع) فرمودند : (( قائم نمی آید تا این که کودکان امور را به دست گیرند و حقوق ها ضایع شود و قرآن با غنا خوانده شود و ملوک (پادشاهان) بنی عباس کشته گردند و بصره خراب شود ، آنگاه ، قائم ، قیام می نماید. ))

اکثر تاریخ نویسان و کسانی که راجع به علامات ظهور ، کتاب نوشته اند ، علامت های حتمی و قطعی را همان پنج علامت خاص شمرده اند ، در روایات هم معمولاً در کنار ذکر این علامات از کلمه ی ((حتم)) نام برده شده است که نسبت به سایر نشانه ها این گونه نیست. و آن ها آن علامت هایی است که به طور یقین بدون کم و کاست ظاهر می شوند و با دیدن آن ها مردم یقین می کنند که بایستی حضرت ظهور منند و اتظار خواهند کشید تا این امر واقع شود . البته برخی از نشانه های عمومی هم جزو نشانه های حتمی است که شکی در آن ها نیست ولی منتظران حضرت (عج) برای یقین به ظهور حضرت و نزدیک شدن ظهور ، احتیاج به نشانه های خاص دارند . چرا که بسیاری از نشانه های عمومی ، بار ها دیده شده اند ولی حضرت ظهور نفرموده اند و معلوم نیست که کی ظهور منند . تأکیدی هم که روایات برای این پنج نشانه ی خاص دارند به همین دلیل است. مثلاً (( پر شدن زمین از ظلم و ستم )) از نشانه های عمومی حتمی است که حضرت مهدی (عج) در آخرین توقیع ( نامه ی ) خویش برای علی بن محمّد سمری ، نایب چهارم خویش ، نوشته اند :

 ((... دیگر ظهوری نخواهد بود مگر به اذن خدای تعالی و این پس از زمان بسیار طولانی و سخت شدن قلب ها و پر شدن زمین از ظلم و ستم انجام خواهد شد ... آنگاه باشید هر کس قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی ادعای مشاهده ( به معنی نیابت یا مشاهده به همراه ادّعا ) نماید دروغگوی افتراء زننده است...))                      کمال الدین،جلد1،ص516

خود حضرت مهدی (عج) علاوه بر سفیانی و ندای آسمانی ، قسی القلب شدن مردم و ظلم و ستم فراوان در زمین را از علامات ظهور بر شمرده اند . به هر صورت آن چه واضح و روشن است ، وقوع قطعی آن پنج علامت خاص با سایر نشانه های عمومی ، تفاوت دارد و بسیار آشکار است که وقتی آن ها واقع شدند ، باید منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) بود در حالی که سایر نشانه ها ، این گونه نیستند و ممکن است بار ها تکرار شوند و یا مدت ها از وقوع آن ها بگذرد ولی حضرت حجّت (عج) قیام نفرماید . بنابر این ذکر پنج نشانه به عنوان نشانه های قطعی ، پیام خاص دیگری ، جدا از سایر نشانه ها دارد. حضرت صادق (ع) فرموده اند :

(( نداء آسمانی از مسایل حتمی است ، سفیانی حتمی است ، فرو برده شدن در بیداء قطعی است ، یمانی حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز قطعی است. ))                  غیبت نعمانی ، ص525و257

این پنج علامت که بسیار به زمان ظهور نردیک اند پشت سر هم واقع می شوند . ابتداء خروج سفیانی و یمانی است. حضرت امام محمّد باقر (ع) فرموده اند :

(( خروج سفیانی ، یمانی ، و خراسانی از نظر زمانی در یک سال ، یک ماه و یک روز خواهد بود ، نظمی همانند نظم دانه های تسبیح که پشت سر هم قرار می گیرند...))                                 بحار الانوار،ج52،ص232

تعجیل در ظهور مهدی صلوات

الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم



[ ] | [ کلمات کلیدی ] : علائم ظهور-نشانه های ظهور-علامات ظهور-علامت ظهور-نشانه های حتمی ظهور-
[ مرتبط با ] : ظهور و علائم
ن : سرباز سایبری
ت : شنبه بیست و سوم دی 1391
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در 1? شعبان سال 2?? هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شیعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.